Morgen weer naar huis.. - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Sam Kuster - WaarBenJij.nu Morgen weer naar huis.. - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Sam Kuster - WaarBenJij.nu

Morgen weer naar huis..

Door: Sam Kuster

Blijf op de hoogte en volg Sam

18 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Genadendal

Hallo allemaal!

Dit zal de laatste keer zijn dat ik mijn blog vanuit Zuid-Afrika update, want morgen om 18:00 vliegen weer terug naar het koude kikkerlandje Nederland. Vanmiddag zullen we een beginnetje maken met het inpakken van onze koffers en vanavond is het dan toch echt ons laatste nachtje in het hostel waar we slapen. Ik zal de afgelopen dagen nog even voor jullie op een rijtje zetten.

Maandagavond hadden we een braai met onze buddy, dit was gezellig. We hebben ze kaartspelletjes geleerd en Nederlandse liedjes met ze gezongen. Na de braai moesten we alles in een record opruimen, een 'traditie' die elk jaar wordt herhaald. Wij waren tot nu toe de snelsten, maar het zag er echt niet uit hoe we als gekken aan het opruimen waren, haha.

Dinsdag gingen we lekker laat van huis weg, om 9:30 pas!! Dit was echt heerlijk, nu konden we lekker 'uitslapen'. We gingen met de schoolbus samen met de buddies naar de plek waar we op safari gingen. Er waren drie busjes en daar verdeelden we onszelf in, en toen reden we rond in een soort 'wildpark'. Ik had een safari wel anders verwacht, want in het park waar wij waren zaten de beesten alsnog in kooien. Wel grote kooien, maar er zaten wel hekken om het gebied heen en de verschillende dieren leefden ook niet bij elkaar, maar gescheiden. Wel hebben we heel veel dieren gezien, de olifant, de leeuw, antilopen, springbokken, zebra's en neushoorns. Het was echt heel gaaf want ze kwamen vaak echt heel dicht bij het busje waar we in reden en we hebben allemaal hele leuke en mooie foto's gemaakt. Ook was het wel eng, want we kwamen echt heel dicht bij de leeuwen in de buurt en bij een te hard geluid of een te onverwachte beweging kunnen zij ook onverwachte dingen gaan doen. Dit is gelukkig niet gebeurd en ik vond het echt een hele leuke ervaring om al deze dieren eens niet in een dierentuin, maar gewoon in de natuur te zien. Tijdens de safari kregen we ook nog een lekkere lunch en hebben we heel goed gepraat met onze buddies, dit was heel fijn.

Woensdag reden we om 8:00 weg naar Cape Point, ook wel Kaap ten Goede Hoop genoemd. Hier kwamen heel veel mensen om doordat schepen zonken door de storm. Pas om 12:00 waren we er, het was een lange rit, maar het was het allemaal waard. Eenmaal aangekomen bij Cape Point startten we onze wandeling naar het topje van een berg, waar een vuurtoren stond. Het was een wandeling van ongeveer een uur, en het uitzicht tijdens de wandeling was echt geweldig. Het was een vermoeiende wandeling omdat sommige stukken best wel stijl waren, maar het was leuk om dit een keer mee te maken. Eenmaal boven was de wind echt super hard en dit leverde een hele boel leuke foto's op van haren die overal en nergens zaten. Op de top stond ook een paal met afstanden naar grote steden vanuit Cape Point, en Amsterdam stond er ook bij! Dit was rond de 9500 kilometer, een heel eind wat we morgen weer zullen moeten gaan vliegen... De weg terug was natuurlijk een stuk relaxter en we genoten weer heel goed van het uitzicht. Nadat we terug waren van Cape Point gingen we eerst naar een marktje langs de weg en daarna gingen we naar een klein dorpje waar je weer een marktje kon bezoeken, kon zwemmen of pinguins kon kijken. Je kon echt ontzettend dicht bij de pinguins komen, maar als je te dicht bij kwam schrok je ze wel af. Naast de plek waar de pinguins zaten was een leuk restaurantje en hier hebben we dan ook met de hele groep lekker gegeten. Na het eten gingen we lekker naar terug naar het hostel. Robin was jarig en toen hebben we dat nog even gevierd met een leuk cadeautje en wat liedjes. Het was een hele leuke, lange, mooie dag!

Donderdag ochtend (net) hebben we lesjes gegeven aan de basisschool. Dit deed ik samen met Robin en Kiara. Dit was echt een ontzettend leuke ervaring, maar de kinderen die we lesgaven waren nog heel jong en daardoor was het natuurlijk moeilijk om hun aandacht vast te houden. Ze vonden de spellen die we met ze deden wel heel erg leuk en dat was echt heel gaaf om te zien. Ze vinden alles wat je doet en zegt leuk en de kindjes zijn echt ontzettend schattig. Het is bijna jammer dat we ze niet mee kunnen nemen... Nu zit ik in een internetcafeetje aan mijn blog te schrijven en als ik hiermee klaar ben zal ik toch echt moeten beginnen met het op orde maken van mijn koffer..

Het voelt gek dat iets waar je bijna een jaar naar uit hebt gekeken alweer bijna voorbij is.. Ik heb heel veel zin om weer naar huis te gaan, maar ik zou hier ook nog zo graag langer willen blijven. Het is zo jammer dat we nu 'afscheid' moeten nemen van iets waar we zoveel tijd en moeite in hebben gestoken. Zuid-Afrika is echt een ontzettend mooi land en ik wil sowieso in mijn leven nog een keer teruggaan, om nog meer te bekijken, maar ook om Genadendal nog te bezoeken. Door deze reis weet ik zeker dat ik iets wil betekenen voor mensen die het minder goed hebben dan wij, ik weet alleen nog niet hoe.

Ik vind het heel jammer om doei te zeggen tegen Genadendal, het hostel, de gezelligheid en Zuid-Afrika. Ik heb echt ontzettend genoten, met de groep, met de leraren en met de Afrikanen. Ik wil echt iedereen bedanken voor een geweldige tijd en voor een ervaring die ik nooit meer zal vergeten. De mooie dingen die ik heb gezien zullen voor altijd op mijn netvlies gebrand staan en ik zal er nog hele leuke herinneringen aan overhouden. Ik kan niet wachten om al mijn verhalen opnieuw te vertellen als ik weer thuis ben! Ik denk dat ik mijn foto's nog heel vaak terug zal kijken, want ik wil wat ik hier heb meegemaakt nooit, maar dan ook nooit meer vergeten.

South-Africa, I love you.

Liefs,
Sam

  • 18 Februari 2016 - 11:55

    Yvonne :

    Hoi,sam wat een mooie reis heb jij gemaakt.Het is bijna voorbij maar dit is iets om nooit te vergeten. Blij dat je het zo fijn hebt gehad.Hele fijne reis gewenst terug naar ons koude kikkerlandje. Lieve groetjes gerard en yvonne xxx

  • 18 Februari 2016 - 12:25

    Jan:

    Hoi Sam,
    Jammer voor je dat het er al weer op zit maar je hebt iets geweldigs om op terug te kijken en wie weet in de toekomst ..................?
    Jij komt morgen weer thuis, wij gaan er ff een weekje tussenuit naar good old Cornwall.
    Goeie reis en we zien je wel weer in dit koude kikkerland.
    Groeten
    Jan en Gerda

  • 19 Februari 2016 - 20:39

    René :

    Hey Sam! Wat een avonturen allemaal! Indrukwekkend...goede reis terug. Ik weet zeker dat je ook weer blij bent als je in ons gezellige, nette, schone, goed georganiseerde en luxe landje terug bent!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sam

Hallo, ik ben Sam Kuster en ik ben 15 jaar oud! Volgend jaar ga ik met een grote groep leerlingen naar Zuid-Afrika voor twee weken en op dit profiel zal ik jullie op de hoogte houden van de voorbereidingen voor de reis en de reis zelf!

Actief sinds 29 Aug. 2015
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 3532

Voorgaande reizen:

21 Februari 2016 - 08 Maart 2016

Maatschappelijke Stage Zuid-Afrika

Landen bezocht: