Nog maar een paar dagen.. - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Sam Kuster - WaarBenJij.nu Nog maar een paar dagen.. - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Sam Kuster - WaarBenJij.nu

Nog maar een paar dagen..

Door: Sam Kuster

Blijf op de hoogte en volg Sam

15 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Genadendal

Hallo allemaal!

Gelukkig hebben we nu alweer tijd gekregen om onze blogs bij te werken, want dit weekend was echt geweldig! Het was een weekend van veel water, want we hebben twee keer een boottocht gemaakt en een keer gezommen. Het was super rustgevend en de groep is super gezellig! We hebben dit weekend echt heel erg veel lol gehad en ik had deze reis echt voor geen goud willen missen, ik geniet volop.

Zaterdagochtend gingen we op weg naar Dyer Island! Dit is een eiland waar heel veel zeehonden leven. Met de auto gingen we naar een haventje waar we ontvangen werden met drinken en wat te eten. Toen we uitleg hadden gekregen over veiligheid en zeeziekte liepen we naar de boot. We kregen reddingsvesten en 'regenjassen' (die uiteindelijk handig uitkwamen) en toen stapten we de boot op. Tijdens de boottrip was het mogelijk om pinguins, dolfijnen, walvissen, haaien en zeehonden te spotten. Wij hebben maar liefst 3 van deze dieren gezien! Namelijk de zeehond, de dolfijn en de pinguins. Er was ook nog een extraatje, namelijk een (dode) zeekoe die op het water dreef. De dolfijnen kwamen echt heel dicht bij onze boot en we hebben allemaal super mooie foto's gemaakt, die ik online zal zetten wanneer ik weer thuis ben. Samen met nog een paar andere leerlingen zat ik op de punt van de boot. Dit was echt heel grappig, want door de golven werden we soms natgespettert. Ook konden we lekker bijkleuren want de zon scheen vol op ons gezicht. Het was wel een beetje koud door de wind en doordat we soms dus nat werden door het water. Toen de tocht voorbij was kregen we van de organisatie nog een lekker soepje en een sandwich. Hierna reden we naar het stadje Hermanus, waar we als ontzettende beginners hebben proberen spulletjes op de markt voor een lagere prijs te bemachtigen. Je raad het al, dit was geen succes. Wel heb ik wat leuke souvenirs, een kettinkje en een armbandje gekocht op dit marktje. Toen we hier klaar waren reden we door naar het strand. Het was echt even lekker om uit te waaien. En dit kan letterlijk opgevat worden, want het waaide echt ontzettend hard. Aan het einde van de dag zat iedereen onder het zand. We hebben hier nog wat bitterballen op bij een restaurantje dat 'Dutchies' heet, toepasselijk toch? Toen dit op was reden we terug naar de hostel, althans, dat dachten we. De leraren deden de hele dag al een beetje geheimzinnig over een 'verassing'. Om ons voor de gek te houden reden we eerst wel langs de hostel, zodat we dachten dat we thuis zouden eten. Ze zeiden de hele dag al dat we niet te veel moesten eten, en ja hoor, we gingen naar een gezellig restaurantje in Greyton met de hele groep. Het eten was echt super lekker! Deze dag was een van mijn favoriete dagen tot nu toe.

Zondag reden we in de ochtend rond 8:00 weg richting Waterfront (wat we heel fijn vonden want om 7;00 opstaan is luxe deze twee weken), de haven vanaf waar onze boot naar Robbeneiland vertrok. Hier hebben we even 20 minuutjes kunnen rondlopen voordat onze boot vertrok, omdat we toen pas in hoefden te checken. Nadat we in hadden gecheckt bij de boot gingen we richting Robbeneiland. De boot was nogal wild aan het bewegen door het water en daarom ben ik maar gaan slapen, maar toen spotte de rest een walvis.. Jammer dat ik dat heb gemist. Eenmaal op Robbeneiland kregen we eerst een bustour door Robbeneiland van een man. Deze man vertelde heel veel maar ook leuke informatie, op een manier waarop je er lang naar kon luisteren. Na de bustour gingen we ook daadwerkelijk de gevangenis in waar Nelson Mandela ook heeft gezeten. Hier kregen we een rondleiding van een man die zelf 4 jaar op Robbeneiland heeft doorgebracht door zijn politiek 'incorrecte' mening. Deze man vertelde ons wat over de geschiedenis van Robbeneiland en ook over Nelson Mandela. Het was een oudere man en daardoor was zijn engels moeilijk te verstaan, maar hij deed wel zijn best en dat was leuk om te zien. De rondleiding was kort maar krachtig en we hebben de badkamers, de 'kamers' (cellen), wc's en openbare ruimtes gezien. Ook hebben we de weg gelopen die Nelson Mandela en al de andere bevrijde gevangenen hebben gelopen, naar de haven. Nadat we klaar waren op Robbeneiland zijn we terug met de boot naar Waterfront gegaan en liepen we naar Kaapstad centrum, waar nog een marktje open was. Hier heb ik nog een paar leuke dingen gekocht voor nog leukere prijsjes. De mensen acher de kraampjes vragen wel telkens waar je vandaan komt om te weten wat ze aan je hebben, dit was apart. Hierna hebben we gegeten bij een restaurantje, dit was niet heel lekker, maar dat kan gebeuren! Toen dit op was reden we terug naar ons hostel, en de autorit was echt heel erg leuk en grappig. We hebben heel hard gelachen.

Vandaag zijn we opnieuw naar de gehandicapten gegaan, en het was echt heel erg gezellig. We hebben gezongen en gedanst met de mensen en er was een jongen die mijn haar echt heel mooi vond, omdat het zo lang was. Ook pakten twee mensen me beet bij mijn handen en trokken me de dansvloer op. Dit was echt een leuke ervaring. We hadden ook een interview met de oprichter van de community en die vertelde ons dat ze nog graag heel veel wil verbeteren, maar dat ze hier het geld niet voor heeft. Ik hoop dat er een manier is waarop we haar hiermee kunnen helpen... Vanavond hebben we een braai (barbeque) en daar heb ik veel zin in!

We zijn nog maar 4 dagen hier en ik ga er alles uithalen wat er in zit, want ik heb de tijd van mijn leven!

Spreek jullie snel :)

Liefs,
Sam

  • 15 Februari 2016 - 15:35

    Anja Van Eldik:

    He schat wat schrijf je toch mooi. Het lijkt wel of ik erbij ben.
    Nog maar een paar dagen dus geniet er maar van.
    En dan weer als een speer naar huis. hihihi.
    Veel plezier nog en ik hou van jou xxxxx

  • 15 Februari 2016 - 23:47

    Papa :

    Hoi lieve Sam !! Wat ik heb gelezen is dat jij het zo ontzettend naar je zin hebt .[heel fijn ]
    Jullie ondernemen heel veel ,en zoveel cultuurverschillen ,je steekt daar veel van op.
    Bovendien veel mooie en interessante zeedieren gezien ,speciaal is zeker robbeneiland ,die kent papa alleen
    van tv haha , daar waar een van s werelds bekendste man gevangen heeft gezeten ,ieder geval en gelukkig
    heb jij veel foto s gemaakt kan jouw vader het nog eens goed bekijken ,
    Veel liefs van Papa Frank .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sam

Hallo, ik ben Sam Kuster en ik ben 15 jaar oud! Volgend jaar ga ik met een grote groep leerlingen naar Zuid-Afrika voor twee weken en op dit profiel zal ik jullie op de hoogte houden van de voorbereidingen voor de reis en de reis zelf!

Actief sinds 29 Aug. 2015
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 3530

Voorgaande reizen:

21 Februari 2016 - 08 Maart 2016

Maatschappelijke Stage Zuid-Afrika

Landen bezocht: