We zijn al op de helft.. - Reisverslag uit Haalderen, Nederland van Sam Kuster - WaarBenJij.nu We zijn al op de helft.. - Reisverslag uit Haalderen, Nederland van Sam Kuster - WaarBenJij.nu

We zijn al op de helft..

Door: Sam Kuster

Blijf op de hoogte en volg Sam

12 Februari 2016 | Nederland, Haalderen

Hallo lieve allemaal!

Het duurde even, maar nu laat ik dan eindelijk iets van me horen! Het programma is zo druk geweest dat we de hele week niet naar het internetcafe hebben kunnen gaan, maar nu kon het dan eindelijk. We hebben al heel veel dingen meegemaakt, ups en downs gehad, maar ik heb het geweldig hier en zou nog wel 3 weken willen blijven. Jammer genoeg kan dat niet en gaan we volgende week vrijdag weer naar huis, maar we hebben nog een hele week! Ik zal de afgelopen week even voor jullie op een rijtje zetten.

Vorige week vrijdag was een reisdag. Om 15:00 waren we op Schiphol en om 18:10 zou ons vliegtuig vertrekken, maar door vertraging werd dit een uurtje later. In de drie uurtjes die we naar Istanbul zijn gevlogen hadden we echt mega veel turbulentie, dus dit was niet zo'n hele fijne vlucht. Rond 23:00 kwamen we aan op Istanbul en twee uurtjes later vlogen we weer naar Kaapstad. Dit was een rustigere vlucht, maar ik heb de hele vliegreis niet kunnen slapen, dus ik kwam helemaal kapot aan in Kaapstad zaterdagmiddag. Veel tijd om moe te zijn hadden we echter niet, want de buddies kwamen ons ontvangen op het vliegveld met allemaal spandoeken en vlaggen. Met de schoolbus waarmee de buddies normaal naar school gaan werden we naar onze hostel gebracht. 'S avonds hebben we ons klaargemaakt, gedoucht, wat gekaart en zijn we gaan slapen. De eerste nacht was geen rustige nacht, aangezien de bewaker van onze hostel ons met een taser wakker hield. We wisten niet dat dit een bewaker was en schrokken hier nogal van. Verder hebben we lekker geslapen haha.

Zondag zijn we naar Cape Agulhas gegaan. Dit is het aller zuidelijkste puntje van het hele Afrikaanse continent. We zaten al vroeg in de busjes en het regende heel hard, maar naarmate we verder naar het zuiden reden klaarde de lucht op en was hij strakblauw. Eerst gingen we naar een vuurtoren om vanuit daar het uitzicht op de zee te bekijken. Dit was echt ontzettend mooi. Daarna liepen we door naar het zuidelijkste puntje. Hier hebben we ontzettend veel en mooie foto's gemaakt, want de lucht was strakblauw en het water ook. Na Cape Agulhas zijn we naar een soort van prive strandje waar we lekker hebben gezond, gezwommen en gegeten. Hier hebben we onder andere dolfijnen en roggen gespot. Omdat niemand doorhad hoe hard de zon scheen is de meerderheid gelijk op de eerste dag al lekker verbrand (haha).

Maandagochtend hebben we van 8:00 tot ongeveer 14;10 met onze buddies de lesjes van de middelbare school Emil Weder bijgewoond. Deze lesjes gaan er heel anders aan toe dan in Nederland, aangezien de leraren gewoon de klaslokalen uitlopen en de helft van de tijd niet eens een les hebben voorbereid. De leerlingen nemen meestal gewoon notities over en verder niet. Mijn buddy zit in het koor van Emil Weder, en het koor gaf ons een heel warm welkom op de school door te zingen en te dansen. Voordat dit plaatsvond heb ik gekeken bij de repetities en mocht ik zelf ook eventjes meedoen. Dit was echt een hele leuke ervaring. Nadat de lesjes waren afgelopen hebben we een rondleiding gehad door het Genadendalmuseum. Deze was kort omdat de man die de rondleiding gaf ook wist dat we al de hele ochtend lesjes hadden gehad en dus best wel kapot waren. 'S avonds kwamen de buddies naar de hostel en bereidden de leraren een Afrikaanse stoofpot voor ons. Dit was apart, maar ik ben wel blij dat ik dit een keer heb mogen proeven.

Dinsdag was voor mij de meest indrukwekkende dag tot nu toe. 'S ochtends gingen we naar Ajax Cape Town, waar een man, die zichzelf Rio noemt, lesjes geeft aan basisscholen over onderwerpen die aangekaart moeten worden aan de kinderen die daar wonen. Deze onderwerpen zijn bijvoorbeeld drugs, roken, gezond eten en wapengebruik. Een van de scholen lag midden in een hele criminele wijk en de kinderen die hier naar school gaan maken dus de verschrikkelijkste dingen mee. De lesjes zijn een half uur lang, en hierna mogen de kinderen ook nog een half uur voetballen. Dit vonden ze echt geweldig leuk. Voor lunch gingen we naar Stellenbosch een hele rijke en blanke buurt. Je dacht even niet meer aan het feit dat je in Zuid-Afrika was. Na deze lunch maakte we het grootste contrast van deze reis mee. We reden namelijk naar de sloppenwijken om hier te gaan voetballen met kinderen die in deze sloppenwijken wonen. Nadat je in zo'n rijke buurt bent geweest is het niet normaal om te bedenken dat er ook nog mensen zijn die in zulke slechte omstandigheden leven. Het voetballen was echt een geweldige ervaring. We zongen liedjes, hebben gedanst en hebben vooral heel veel lol gehad. De kinderen uit de sloppenwijk zijn echt een goed voorbeeld van dankbaarheid, iets wat wij ook zouden moeten hebben.

Woensdag hadden we 's ochtends weer lesjes op de Emil Weder school. Rond 12:00 hebben we toen trefbal met het stelen van pionnen gespeeld met onze buddies. Dit was heel leuk aangezien zij het spel nog niet kenden, maar ze vonden het wel heel leuk om te doen en dit was heel grappig om te zien. Hierna ging ik met mijn buddy mee naar Voorstekraal, de plek waar ze woont. Ik wist echt niet wat ik zag. Ze woonde in een 'huisje' met 2 bedden, waar 5 mensen in moeten slapen. Er was geen airco, geen douche en de wc stond achter een soort doek. Ik werd er echt stil van toen ik dit zag en wist echt niet wat ik moest zeggen om het minder ongemakkelijk te maken. Verder in de middag zijn ik, mijn buddy, Hidde, Maureen en hun buddies met de tante van mijn buddy meegegaan naar haar huis. Deze tante woont in Greyton, een veel rijker dorpje. Haar tante woonde dan ook in een soort villa met een zwembad en een heel mooi uitzicht op de bergen. We hebben hier gezwommen en kregen ontzettend veel lekkere dingen te eten. Ook hebben we heel lang gepraat verschillende onderwerpen. Haar tante was heel gastvrij en ze voelde zich heel vereerd dat we bij haar thuis waren geweest, wat natuurlijk andersom ook zo was!

Donderdag was ook een hele leuke en mooie dag. We hebben 2,5 uur gereden om naar de Tafelberg in Kaapstad te gaan. We gingen met een gondel naar boven, wat ik nogal eng vond haha. De Tafelberg lag toen nog helemaal in de wolken en dit gaf echt een ontzettend mooi uitzicht. We hebben hier ongeveer 2,5 uur rondgelopen en later gingen de wolken weg en had een we een fantastisch uitzicht over Kaapstad. Nadat we weer naar beneden zijn gegaan, gingen we onderweg naar het District Six museum, een museum over de Apartheid. Voordat we hier waren reden we door een wijk met heel veel leuke gekleurde huisjes, dit was echt heel mooi. In het museum vertelde een man hoe hij de Apartheid heeft meegemaakt en dat hij alles kwijt is geraakt doordat een zwarte wijk 'blank' werd verklaard en de zwarten dus allemaal moesten verhuizen. Hierna zouden we eigenlijk naar Kaapstad gaan maar door rellen tegenover de president was dit niet veilig genoeg en zijn we naar Waterfront gegaan. Waterfront is een heel luxe winkelcentrum en hier hebben we lekker gegeten. Rond 18:30 reden we weer terug en toen zijn we 's avonds naar het schoolfeest van Emil Weder gegaan. Dit was een hele aparte ervaring, aangezien de Afrikanen heel anders dansen en feesten als wij. Het was wel leuk om dit een keer mee te maken.

Vandaag (vrijdag) hebben we 's ochtends social services gedaan. Ik heb met een groepje een soort van huisje waar gehandicapten elkaar ontmoeten klaargemaakt voor Valentijnsdag. We hebben met de groep leuke slingers gemaakt en de tafels versierd met hartjes. Nadat dit klaar was zijn we naar de basisschool gegaan om kennis te maken met de klas waar we de lesjes voor volgende week donderdag voor gaan presenteren! Dit was zo schattig, want alle kindjes kwamen naar je toe om je te knuffelen en ze vonden het allemaal heel leuk dat we er waren. Ik heb nu al heel veel zin om volgende week donderdag weer naar ze toe te gaan!

Zoals jullie hebben gelezen, hebben we al heel veel leuke en indrukwekkende dingen meegemaakt. We hebben nog een week, en in deze week gaan we nog veel meer leuke dingen doen. Een paar van die dingen zijn een bezoek aan Robbeneiland, een safari, de lesjes op de basisschool, een bezoek aan Kaapstad en een boottocht. Ik heb het super naar mijn zijn en heb heel veel lol met de groep. Ik geniet van Zuid-Afrika en ben heel gelukkig!

Ik houd jullie op de hoogte!

Liefs,
Sam

  • 12 Februari 2016 - 19:00

    Anja Van Eldik:

    lieve lieve schat wat een prachtig mooi verslag, ik kan niet wachten om alle verhalen te
    horen en de foto's te bekijken. Ik ben super trots op jou. Geniet maar van de laatse week daar.
    Ene nog wat drie weken nog blijven ECHT NIET (GRAPJE). IK HOU VAN JOU XXXX MAMA

  • 12 Februari 2016 - 19:15

    Erwin En Anouk :

    Hee Sam,
    Wat een leuk verhaal heb je geschreven en we lezen ook echt wel dat je daar geniet! We hebben je al opgegeven voor een gospel koor dus doe maar veel oefenen met de kindjes daar! Wat een verschil met hier in Nederland joh, verwen ze daar maar goed Zodat Jij en Hun op een mooie tijd kunnen terug kijken!! Maak maar heeeeel veel fotos zodat We binnenkort met een pizza shoarma op schoot samen fotos kunnen kijken

  • 13 Februari 2016 - 09:31

    Mario Kuster:

    Hoi Sam,
    wat fijn meid dat je het zo goed naar je zin hebt daar, geniet van alle mooie momenten die je meemaakt. Je schrijft super leuk we blijven je volgen. Wij wensen je nog een toptijd en hopen je snel weer te zien. Liefs Mario en Dirry xxx

  • 13 Februari 2016 - 14:16

    Yvonne :

    Hoi lieve sam wat een mooie verhalen, blij dat je het naar je zin hebt.Geniet ervan meis.Groetjes gerard en yvonne xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sam

Hallo, ik ben Sam Kuster en ik ben 15 jaar oud! Volgend jaar ga ik met een grote groep leerlingen naar Zuid-Afrika voor twee weken en op dit profiel zal ik jullie op de hoogte houden van de voorbereidingen voor de reis en de reis zelf!

Actief sinds 29 Aug. 2015
Verslag gelezen: 406
Totaal aantal bezoekers 3527

Voorgaande reizen:

21 Februari 2016 - 08 Maart 2016

Maatschappelijke Stage Zuid-Afrika

Landen bezocht: